الخميس، فبراير 26

ورده ريفيه



القصه عن ورده
مش ورده في جنينه
دي ورده بريه في الريف كانت عايشه
مزروعه من سنتين بالحب مسقيه والطيبه راويها
الورده كانت حلوه لكنها خجوله
برائتها وجمالها عملولها اسطوره
الناس بتعشقها ولا يوم حدا يقدر يقطفها بصوابعه
وفي يوم في عز الصبح وردتنا جت صحيت على هيصه وحكايه
راعيها وحارسها قرر يجيب عنده هنا مزرعه للنحل
من زهره يعمله عسل بأنواعه
النحل كان يجي حواليها ويعدي واول ما يلمحها على طول كده يهدي
شغاله ولا اتنين واقفين كده عليها
وفي يوم بطرف العين شافت من النحاحيل
ذكر في غاية الحسن
بيشتغل حارس في قصر مولاته
ولا عمره فكر يوم يجي على ورقها او حتى يلمسها
عجبها الوانه وشكله ومقامه ما بين عشيرة النحل
الورده ببرائه مالت بورقاتها
عشان عينيه تشوفها فتحتله براعمها
نشرتله رياحينها
واتبسمت لجله
مالت بطرف الغصن علشان تبان اكتر
لا هو حس بشيء
ولا هدى حتى يبص
وفي لحظه واحده بس
وبدون ما يدرك حد
الورده منزوعه
من جدرها بتصرخ
اتاري طير احمق
لمحها قدامها
الوانها عسوله
وورقتها مفتوله
خطفها بضوافره
عشان يقدمها لعصفورته في العشه
الورده نزفت شهد
لفت بأخر نفس
ناحية مكان بيتها
واتنهدت وفي يأس
بصت لبيت النحل

يمكن بيها يكون حس
لكنه ولا شافها
ولا حس احساسها
ضيعتي عمرك ليه
على حد مبيدركش
ولا عمره يوم يفهم غير في الحرس والدم

الأحد، فبراير 22

جنيه مسحوره

تحديث
ليس بالضرورة ان تكون كل اساطيري هي من واقعي انا
بعضها حقيقي وبعضها قرأته وبعضها سمعته من بعض الناس ولكني لا احب ان احكي الواقع كما يحدث والا كنت غيرت اسم مدونتي وسمتها برنامج حياتي القديم ده علشان كده بكتب قصص من مجتمعنا لكن باسلوبي انا زي ما تخيلتها مش دايما هاكون طرف في القصه وساعات هاكون طرف فيها ده للتوضيح فقط
جنيه مسحوره من ارض مهجوره
ههههه
حلوه قوي البدايه دي
عموما قبل ما ابتدي لازم احل اللغز اللي فات
الحل ان فاخر صاحبي مسافر عرفتم بقى طبعا معظمكم خمنوا الفكره صح
المهم حدوته النهارده ايه
عن جنيه من دنيا تانيه
دنيا غير الدنيا بتاعتنا خالص
الجنيه كانت شقيه الجنيه محدش قدر عليها طول عمرها
مجنونه ومغامره عايزه تجرب كل شيء عايزه تعرف كل شيء وعايزه تلعب وعايزه تضحك
واللي يجنن عايزه تحب
والحب عند الجن شيئ مش بسيط لأن اللي تحبه هتديله كنوز كتير لكن عليه يخلصلها ولو في يوم غدر بها راح تقتله
من كتر ما لفت وطافت في البلاد شافت كتير وكتير شافوها اتجننوا
لكن في يوم حبت ولد
مجنون كده قوي زيها لكن بشر
ولأنه يا اخوانا بشر
غلط اكيد وغلط كتير
والأكاده يا ساده يا كرام في انها لم تقتله
فضلت تحاول تعدله وتحسنه
بتحبه بنت الأيه قوي
لكن كما قلنا ووضحنا لكم
جنيه يعني مفيش معاها كلام هزار غدرك هيجي عليك قوام
وفي لحظه واحده خطفته وفوق جبال الدنيا طارت بيه ومن اعلى قمه حدفته
نزل مكسر زي تمثال محترق
جريت بتبكي نار ودم الغدر اصله بيحرق كل شيء لو حتى جن
جريت على العراف دموعها مولعه
عايزه تقوله وتساله فين الطريق
مسح على خدودها الجميله المذهله وشرحلها وسمع لها وشاور لها على السكه فين


فرحت وحست بالأمان وفي ثانيه ظنت انها بتحب عرافنا الهمام واترددت يا هل ترى تبوح تقوله بسرها
لكنها شافت كلامها وسرها باينين قصاده في نور ونار بنوره مسحوره قالتله سرها
وسمع لها


لكن ما يقدر يحترق بنار الغرام لأنه طول عمره عليه الحكم ساري من زمن
لا يحب واحده زيها ولا يقترب من سحرها
والا يصبح وقتها محبوس في قمقم من دهب
مقدرش يقبل حبها


وهي كانت عارفه كده بعدت وجريت من طريقه وسكته وفجأه اختفت
رجعت تلف بلاد بلاد وغابات تاخدها لأرضها
وبحور تشيلها تحطها وجبال تسافر وسطها
وفي يوم عجيب وقعت في حب جديد عجيب
صياد فقير
شكلو جميل وحبه باين من عينيه
بيحبها وبيحسها
وحلفلها ما يخونها يوم طول رحلته
فرحت صحيح بمحبته لكنها كانت خايفه منه في سرها
يا هل ترى هيصون حياتها وحبها
لكنها ملقتش غيره يحبها والوحده صعبه حتى عالجن الشجاع
فقررت تتجوزه
واتجوزوا
لكن الحكايه يا حبايبنا مخلصتش هنا
مجنوننه من يومها وعايزه قلب مارد من شرر مش عايزه صياد ابن صياد محترف
كان كل يوم يرجعلها ويضمها ما بين ايديه ويحبها
لكن حبه مكانش هو حبها
ازاي يا ناس تجوزوا جنيه مسحوره بقلب مليان نور ونار
لقلب غلبان زي ده
فأتجننت ثارت عليه
لازم تكون فارس شجاع لازم تكون امير كبير
مقدرش اكون زوجه انا لصياد فقير
صرخت وصرختها حرقت جوانب قصرها
وهو مش عارف يكون شئ غير كده
بسرعه رجعت ارضها
بحثت عن العراف بتاعها اللي نسيته من زمان
جت تساله ايش تعمل الجنيه ويا قلب من الحطب
لا قادره ترمي النار عليه لا تحرقه
ولا قادره تحيا ويا قلب من الخشب
عرافها بصلها ودور لحيته
عارف دواها وحلها لكنه لا يقدر يقول ولا يعترف
سالت وصرخت يا طبيبي فين دواك
سكت شويه وقالها
عشرين دوا ليكي هنا
لكني لا اقدر اجيبلك ايهم لأنهم في كل ترياق من تراييقي انا وسط الدوا في مر علقم بخلطه


وساعات يكون مسموم كمان
خايف لا سحري وقوتي وادويتي تيجي تفيدك تقتلك
يا هل ترى جاهزه يا جنيه يا حلوه يا مذهله تتحملي طعم الدوا
يا هل ترى هتفضلي علقم في زورك تبلعيه
ولا اجيبلك سم مخلوط بالعسل
ولا اسيبك ترجعي لصياد فقير حبك في يوم ومستنظرك

الأحد، فبراير 8

اسطوره فرعونيه مش حقيقيه



هاحكيلكم اسطوره فرعونيه
بطلها الأمير نخت وده امير كان جامد جدا بس لسوء حظه اتفق عليه اربعه من السحره الأشداء
وقرروا يحبسوه علشان يستعبدوه ورموا عليه لعنه يفضل في الجب محبوس
لكنه كان طيب والكل بيحبه والشمس والقمر قرروا يساعدوه
الشمس تبعت نورها ودفئها عليه من بين جدران الزنزانه تكسر الموانع وتعبر تنورله وتدفيه
والقمر يجي بعديها يطمنه في لياليه ويخاف عليه ويحميه
وعرفوه ان مفتاح حياته مدفون في صخره تحت زنزانته
وكل اللي عليه يلحق يلاقيه
قبل ما السحره تعرف بيه
وبقى كل يوم يحفر حبه صغيرين
والسحره مش عارفين
وفي يوم عرف ان الميعاد قرب
لازم بسرعه يخرج المفتاح
وبدأ يسرع من خطته ويحفر بسرعه
لكنه فجأه الشمس فقدت سحرها اللي كانت بتساعده بيه
ومبقتش توصل عنديه
بالعافيه بتبعت له بواقي اشعتها من بين القضبان
وكلها كام يوم والشمس هتبعد عنيه
وقف عن التكسير والتدوير
وبصلها من بين القضبان
الشمس خافت عليه
قالت له سيبك مني واتلفت لمهمتك وقتك هيهرب منك
ابتسم وقال مهما كان اللي فاضل من الوقت قليل مقدرش اسيبك تمشي من غير ما اشبع من اخر قطره منك
سلام يا اعز صديق

طبعا محدش يسالني حصل ايه بعد كده لأني لسه مش عارف ومحدش يسالني طب القصه بترمز لأيه ولا حاجه كل ده انا مش هاقوله انا فاهم وخلاص يالا سلام بقى